halaszbastya.jpg

2016-ban az alábbi nyitva tartással várja látogatóit a Halászbástya:

2016. március 16-tól április 30-ig: 9:00 órától 19:00 óráig

2016. május 1-től október 15-ig: 9:00 órától 20:00 óráig



Jegyárak:


Halászbástya felső kilátó szintjére belépésre jogosító 

- Teljes árú jegy ára: 800,- Ft, 

- 50 %-os kedvezményes jegy ára: 400,- Ft

A 14 év alatti gyermekek és a diákigazolvánnyal rendelkező diákok, Magyarország és az Európai Unió tagországainak nyugdíjas állampolgárai 50 %-os kedvezményes belépőjegyet fizetnek.


A Budapest Kártyával rendelkező látogatók 10%-os kedvezménnyel látogathatják a Halászbástyát. 



Nem kell belépőjegyet fizetnie:
- 6 éven aluli gyermekeknek,
- rokkantsági ellátásban részesülőknek, hadigondozottaknak
- mozgássérült igazolvánnyal rendelkezőknek
- rendészeti szervek mentők tagjainak munkavégzés közben
- Polgármesteri Hivatal dolgozóinak, valamint a Műemlékvédelmi hatóság hivatalos    
  személyeinek, hivatalos ügyben való eljáráshoz.
- arcképes igazolvánnyal rendelkező idegenvezető, aki 5 főt meghaladó csoportot vezet
- Halászbástya felújítását végző szakembereknek
- I. kerület kártya tulajdonosainak.


A Halászbástya látogatása díjmentes:

- Augusztus 20-án, a Nemzeti Ünnepen.
- Szeptember 2-3-4-án a Magyar Nyelv és a Magyar Könyv Ünnepén.
- Március 16 - Április 30-ig 19:00 órától másnap reggel 09:00 óráig (éjszaka)
- Május 1 - Október 15-ig   20:00 órától másnap reggel 09:00 óráig (éjszaka)
- Október 16 - Március 15 között egész nap  (téli időszak)

 

 

 

A Mátyás templom jegyárai a képre kattintva érhető el: 

matyas_templom.jpg


Kellemes időtöltést kívánunk!

Az I. kerület legfrissebb híreit Facebook oldalunkon olvashatják:
https://www.facebook.com/1.kerulet/

Címkék: templom jegyvásárlás jegy nyitvatartás jegyárak belépő belépőjegy 2016 Mátyás Kilátó Budai vár Mátyás templom Halászbástya

 2015.07.12. 12:00

Tisztelt Olvasóink!

Blog oldalunk elköltözött! 

A továbbiakban Facebook oldalunkon értesülhetnek az I. kerület legfrissebb információiról:


https://www.facebook.com/1.kerulet

 

 

Autóbusz közlekedés a Várban:

1928-ban vették tervbe, hogy a Ferenc József (Széchenyi István) térről a Várba is közlekedjen autóbusz, így 1929. október 29-én el is indult a 16-os buszjárat a Ferenc József tér (Széchenyi István tér) – Lánchíd – Budai Vár – Ostrom u - Széna tér – Dékány utca útvonalon. 


A '30-as évek végén a 16-os busz már a Vörösmarty tér – Lánchíd – Budai Vár – Széna tér, a 16A busz pedig a Vörösmarty tér – Lánchíd – Budai Vár – Bécsi kapu tér útvonalon közlekedett. 

 

1940. július másodika és hetedike között, augusztus 24. és szeptember 9. között, valamint 1941. április harmadika és huszadika között a 16-os busz közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat katonai célokra használták fel.

 

Útvonala egy 1941-es térkép szerint:
(nagyobb kép megtekintéséhez kattintson a térképre)

16-os busz térkép.png

1944-ben a 16-os busz Budapest ostroma miatt megszűnt, és csak 1948. május 3-án indult újra a Széll Kálmán tér és a Budai Vár között.


Az '50-es évek második felében a buszok még a József nádor tér – Lánchíd – Budai Vár – Moszkva (Széll Kálmán) tér útvonalon közlekedett, majd 1964 novemberében pesti végállomását a Március 15-e térre tették át, aztán 1972. december 23-án az Engels (ma Erzsébet) térre. Ekkor betétjárata, a 16A a Moszkva (Széll Kálmán) tér és Dísz tér között közlekedett. 

 

Fekete - fehér képek az elmúlt évtizedekből:

 

1975. április 4-től a 16-os járat mellett új járatot indított a BKV. A Budavári Sikló 1986-os átadásig 5 db. Ikarus 211-es típusú autóbuszt szerzett be a BKV, mely a Sikló "pótlásaként" közlekedett a Clark Ádám tér és a Budavári Palota "B" kapuja között "V" jelzéssel.

1985. február 1-jén új járat indult 116-os jelzéssel a korábbi "V" jelzésű busz helyett a Clark Ádám tér és Szent György tér között, de 1986. június 3-án a Budavári Sikló üzembe helyezése miatt megszűnt.

 

v_busz.jpg

 

16os_busz_v_busz_1.jpg

busz sikló.jpg

 

16-os_busz_clark_adam_ter_1977_2.jpg

 

1986 november 1-én a Moszkva tér (Széll Kálmán tér) - Dísz tér között közlekedő 16A járatot megszüntették, helyette új járatot indítottak, 116-os jelzéssel a Moszkva (Széll Kálmán) tér – Budai Vár – Erzsébet híd – Irányi utca útvonalon.


A 80-as évek elejétől a 90-es évek közepéig az országban elterjedt, megbízható Ikarus 260-as típusú autóbuszok közlekedtek a 16 és 116-os autóbuszok vonalán.

16-os_busz_clark_adam_ter_1977.jpg

16-os_80-as_evek_elejen.jpg( 16-os busz a Bécsi kapu alatt - Linda c. filmből)

A 80-as évek vége felé, az akkoriban újnak számító "első sorozatú" Ikarus 415-ös típusú autóbuszok néhány példánya is megfordult a 16-os vonalán.

 

Ikarus_415_1sor_felujitatlanul.jpg

 

16-os_busz_retro_clark_1988.jpg

IK 415.jpg


1989. március 1-én a 16-os és a 116-os buszt útvonalát több vári barlangsüllyedés / beszakadás miatt lerövidítették, így a 16-os a Deák Ferenc tér és a Dísz tér között, a 116-os az Irányi utca (Március 15. tér)  és a Dísz tér között közlekedett. 


A kieső vári szakaszra a BKV 16-db Volkswagen LT 55 alapokra épített Ikarus 521-es típusú minibuszt vásárolt, (rendszámuk: BY-62-01  -  BY-62-16) melyet "Várbusz" néven közlekedtetett 2-8 percenként a Moszkva (Széll Kálmán) tér - Dísz tér - Budavári Sikló (Szent György tér) között.     

 

A BKV-nál nem voltak túlzottan megelégedve a konstrukcióval, és az utasok körében sem volt túl népszerű. A kevés férőhellyel, az 1 db ajtóval rendelkező, kis méretű minibuszon folyamatos volt a zsúfoltság. 

A ülések elrendezése sem volt kényelmes, a nagyobb férőhely érdekében a busz jobb oldali üléssora oldalsó elrendezésű volt (mint a metróban) mely az utasok számára kényelmetlenebb utazást eredményezett.

A járművezetők sem szerették túlzottan a kisbuszokat, hisz a járműveket a manuális sebességváltó miatt kényelmetlen volt vezetni, ráadásul a vezető ülése az utastér padlószintjének vonalában volt kialakítva, így az utastérre - az itt gyakori tömeg esetén - nehezen láttak rá.

Nem volt elégséges a vezetőfülkék szigetelése sem, hisz eleinte nem lehetett a vezetőfülkét az utastértől megfelelően elzárni, így a téli időszakban a buszvezetők fáztak. (ezt később egy zárható fülkeajtóval részben orvosolták)


IK 521 belso.jpgA belső tér

 

tancsics.jpg

 

1994-ben az akkoriban újnak számító - és jelenleg is a várban közlekedő - Ikarus 405-ös típusú midi-buszok váltották le vári szürke kisméretű Várbuszokat. Ekkor a - minimális forgalmú  - Budavári Sikló előtti végállomást megszüntették, a buszok a Dísz térnél fordultak vissza.

16-os várbusz.jpg

 

1994. augusztus 31-én hálózatracionalizálás miatt az Irányi utca (Március 15. tér) - Dísz tér között közlekedő 116-os autóbusz teljes vonalát megszüntették, a 16-os járat változatlanul a Dísz tér - Deák F. tér között közlekedett, a 90-es évek közepén környezetbarátnak számító, újfajta alacsonypadlós Ikarus 412-es autóbusz típussal. 

16-os_412.jpg

 

2001. október 19-én egy vízcsőtörés nyomán kialakult üregbe beszakadt egy várbusz. A szükséges azonnali vészelhárítás után szakembereink részletes vizsgálat alá vetették a leszakadást. Megállapították, hogy a Bécsi kapu tér alatti ismert pinceszint felett egy teljesen ismeretlen pinceszint húzódik. Ennek kitöltése megsüllyedt, és ez vezetett a leszakadáshoz (azóta már a pinceszint megerősítésre került) 

16-os pinceveszely.jpg

 

2007. június 1-jétől a várbusz járatszámot kapott: 10-es jelzéssel változatlan útvonalon közlekedett a Dísz tér és a Moszkva (Széll Kálmán) tér között.

2007. november 5-től a Budavári Önkormányzat támogatásával új piaci járat indult, 110-es jelzéssel a Dísz tér és a Fény utcai piac között.

2008. szeptember 6-tól az új paraméterkönyv bevezetése óta a 16-os busz útvonalát meghosszabbították, így a Deák Ferenc tér - Budai vár - Moszkva (Széll Kálmán) térig teljes vonalon Ikarus 405 típusú midi buszokkal biztosítják az átszállás mentes közlekedést a Budai vár és a Belváros között.  

Az vári, 
10-es számú busz 16A jelzést kapott, a 110-es  piaci járat számát 116-osra változtatták. 

16-os ittlakunk.hu.jpg

 

A meredek, hegyi vonalra, nem túl alkalmas autóbuszokkal gyakoriak a problémák. Szinte naponta lerobban 1-1 autóbusz a vonalon, sok esetben még nyáron is fűtenek a járatokon, hogy a motort hűtő víz ne forrjon fel, valamint több esetben ki is gyulladt néhány autóbusz.

16-os tűz.jpg

 


A Várban zajló nagyobb tömegeket megmozgató Budavári rendezvények alkalmával a BKK lehetőségeihez mérten rendszeresen sűríti a járatokat, ám sok esetben nincs rá elegendő kapacitás,  így mentesítő járatokat is közlekedtetnek a Deák Ferenc térről a Dísz térig 216-os jelzéssel, nagyobb befogadóképességű autóbuszokkal.

10-es_busz.jpeg

 

 

16-os busz sűrítő img_0109.jpg

 

Az autóbuszok vári útvonala az évek során többször változott: A 80-as években a Moszkva tér (Széll Kálmán tér) felé, a Szentháromság térről a Táncsics Mihály utcán át közlekedtek a járatok, de az utca alatt húzódó barlangok miatt a járatok útvonalát a 90-es évek közepén módosították, jelenleg a Fortuna utcán át közlekednek a Bécsi kapu tér irányába. 

A Dísz tér irányában a 80-as években a Bécsi kapu térről a Fortuna utca - Hess András tér - Szentháromság tér útvonalon közlekedtek, de a 90-es évek közepétől a Bécsi kapu tér - Nándor utca - Kapisztrán tér - Országház utca útvonalon érik el a járatok a Szentháromság teret. 


Több esetben különböző terelések miatt az Úri utcában, Kard utcában, Tábor utcában Lovas úton és (jelenleg) az Ostrom utcán át is közlekedtek / közlekednek az autóbuszok. 

DSCN3097.JPG

 

 

A közelgő járműcsere miatt az elmúlt években több midibusz teszteltek a 16-16A vonalon (Mercedes-Benz Sprinter City 77, Kutsenits City, Iveco Urby, Plasma Enterprise stb) 
Várhatóan 2015-og török gyártmányú  ATAK midibuszok fogják váltani a jelenlegi buszflottát.

Képek a tesztelt busztípusokról: 

 

Forrás/Fotók: Wikipedia, Fortepan, Nagy Zsolt levente gyűjteménye, Index, magyarbusz.info; delpestibusz.hu, bhev.eoldal.hu, VEKE, busztipusok.hu, bkv.hu, ittlakunk.hu, közeg.blog, bkvfigyelő, Budapest régi képei, Google, Lánglovagok, egyker.blog, ismeretlen  szerzők, magánszemélyek. A képek magán célra felhasználhatók, kereskedelmi tevékenység nem folytatható vele.  

Címkék: várbusz Ikarus 405 16-os busz 116-os busz V busz Sikló pótlás Ikarus 521 IK 405 Ik 521

megallni_tilos2.jpg

 

2015. május 31-étől (vasárnaptól): 
Vasárnaptól lényegesen változik a Széll Kálmán tér forgalmi rendje. A 16-os, 16A, 916-os autóbusz Széll Kálmán tér végállomását az Ostrom utcába helyezik át. A buszokra az Ostrom utcában, a Széna tér torkolata után lehet felszállni.


Innen az autóbuszok az Ostrom utca–Bécsi kapu tér felé haladva érik el menetrend szerinti útvonalukat, megállva az az Ostrom utca - Szabó Ilonka utca torkolatához áthelyezett Mátray utca megállóban. 

A Széll Kálmán tér felé közlekedő autóbuszok a Várfok utca–Vérmező út útvonalon közlekedve megállnak a Várfok utcában a Vérmező út előtti Széll Kálmán tér ideiglenes megállóban, majd innen a Széna tér felé továbbhaladva éri el ideiglenes végállomását. A buszokról az Ostrom utca és a Vérmező utca sarkán lehet leszállni.
A 116-os busz is módosított útvonalon közlekedik, de a Fény utcai piacot érinti. 

Az autóbuszok útvonalának módosítása miatt megállási tilalom lép életbe az ideiglenesen kijelölt buszmegállóhelyeknél, így a Széna tér - Ostrom utca kereszteződés közelében (Burger Kingnél) és az Ostrom utca Szabó Ilonka utca kereszteződésnél.  Parkoláskor kérjük figyeljenek a megváltozott forgalmi rendre!

A Széll Kálmán tér átépítésével kapcsolatban vasárnaptól életbe lépő további forgalmi változásokat a BKK információs oldalán kaphatnak. 

 

 

- Május 29-től a Fiáth J. utca 10 sz. előtt burkolatsüllyedés miatt 20 méteres szakaszon megállási tilalom került bevezetésre, előreláthatólag június 3-ig


- Május 31-én  a Vári Kapisztrán téri parkolóban 
8.00 - 18.00 óra között megállási tilalom lép életbe gyermeknapi rendezvény miatt. 


-Június 2-án
8.00 - 15.00  óra között fakivágást végeznek a Batthyány utca - Kapás utca kereszteződése közelében. A munkálatok miatt a Kapás utcai autószerviz és a Batthyány utca közötti parkolóban ideiglenesen megállási tilalom lép érvénybe.
 

 

- Június 2-án 8.00 - 15.00 óra között a Logodi utca 61 - 65 sz. épületekkel szembeni üres terület fagallyazását végzik. A munkálatok miatt ideiglenesen megállási tilalom lép érvénybe a parkolóhelyeken.



- Június 5-ig a Babits Mihály sétányon gyeprácsos parkolóhelyeket alakítanak ki, emiatt a sétány teljes területén illetve a Táncsics M. utca - Babits köz kereszteződésénél 20 méteres szakaszon megállási tilalom van érvényben.

Címkék: favágás megállási tilalom Forgalmi változások

A Budavári Önkormányzat Városüzemeltetési Irodájának megbízásából befejezték a padok felújítását a Tóth Árpád sétány, Dísz tér - Szentháromság utca közötti szakaszán.  A felújítás során 35 db pad teljes felújítására került sor. Hamarosan a Hadtörténeti Múzeum előtti padok kerülnek felújításra.

 

Címkék: padok padfelújítás Tóth Árpád sétány