A Budavári Önkormányzat beruházásában elkészült a Clark Ádám tér felújítása és rendezése.  Az újjászületett teret Nagy Gábor Tamás, az I. kerület polgármestere adta át. 

A márciusban kezdődött munkálatok során felújították a térburkolatokat és a zöldfelületek. Mintegy 550 m2 vágott bazalt nagykockakő burkolat építettek ki a téren, és felújították a lépcsőket is. A nagy számban ide látogatókra gondolva új ivókutat és dupla szemetes edényeket is telepítettek. 

Újjászületett a korábban elhanyagolt képet mutató park is, a kertészek mintegy 1200 m2 gyepszőnyeget cseréltek le, 400 m2 területre új cserjét, 30 m2 területre egynyári virágokat ültettek ki. A parkot automata öntözőhálózat öntözi majd. Megtisztították a 0 km követ, a szobor körül pedig új padokat építettek ki. A szobor talpazatához faragott díszkő készül majd, amely mutatja a távolságot és az irányt Magyarország világörökségi helyszínei és megyeszékhelyei felé. 

Nagy Gábor Tamás, az I. kerület polgármestere beszédében felidézte, hogy a tér sorsa a '80-as évek elejétől folyamatosan foglalkoztatta a szakembereket, a városvédőket, s ennek eredménye egyebek mellett a 2. világháború után elbontott Sikló rekonstrukciója, a Hunyadi János út gázlámpáinak megmentése és a befalazott országcímer kibontása is. A 0 km kő történetéről szólva elmondta, hogy a XX. század elején Festetics Pál vetette fel a közlekedési hálózat kiindulópontjának megjelenítését, amelyet a Hungária Automobil Club karolt fel és valósított meg. 1932-től a Kereskedelmi Minisztérium épülete melletti járdán állt Körmendi Frim Jenő Madonnát (Patrona Hungariae) ábrázoló márványszobra. A szobor a második világháború alatt megsérült és lebontották. Majd 1953-ban új szobrot állítottak fel, amely egy munkást és egy autókereket ábrázolt. (A Clark Ádám tér történetével, későbbi bejegyzéseinkben még foglalkozunk.)  A ma ismert szobor, amely Borsos Miklós alkotása, 1975-ben került a térre.  

A mostani átalakítás tervezője a Create Value Kft., kivitelezője a D and D Builder Kft. A 0 km kő restaurálását és tisztítását Módy Péter kőszobrász restaurátor végezte. A felújítás és a kávézópavilon építésének költsége mintegy 200 millió forint volt, amelynek nagy részét az Önkormányzat saját forrásból finanszírozta, 30 millió forintos közérdekű felajánlás érkezett erre a célra. 

A tár átadása után, várhatóan augusztus elején nyit meg a tavaly már elkészült kávézó; a pavilon építésével az az Önkormányzat célja az volt, hogy a turisták által látogatott területet ne illegális árusok foglalják el.

Képeinken a mai átadást, valamint a tér egykori állapotát láthatják:

 


Kapcsolódó: Átadás előtti képriportunk

Címkék: átadás Clark Ádám tér Clark Ádám tér felújítás

A bejegyzés trackback címe:

https://egyker.blog.hu/api/trackback/id/tr26544809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

retax 2014.07.28. 10:52:06

A buszmegálló és környezete, a sikló előtti nagy placc nem is újult meg... és a körforgalomhoz sem nyúltak... Akkor azért nem az egész tér újult meg.