Január 17-én, szombaton – a Tarlós István főpolgármester programja szerint elindult járműpark-fejlesztési program keretében – forgalomba állt az első vadonatúj Volvo, az Euro 6-os kibocsátási normának megfelelő, dízel-elektromos hajtású hibrid csuklós autóbusz.  A beszerzett összesen 28 darab új autóbusz közül az első jármű január 17-én, szombaton a 7-es busz vonalán állt forgalomba, majd márciusra fokozatosan az 5-ös, a 9-es és a 107-es járat vonalán is fognak közlekedni a járművek a BKK megrendelésére. A 28-ból naponta 25 forgalomba álló vadonatúj autóbusznak köszönhetően hamarosan a magyar fővárosban fog üzemelni Európában az egyik legnagyobb hibridbusz-flotta.

hibrid_busz_2.jpg



28 új hibridbusz Budapest utcáin legalább 2023-ig

Mind a 28 darab busz akadálymentesített, így lehetőség lesz a kerekesszékek elhelyezésére is. Terveink szerint 2018-ban már kizárólag alacsonypadlós buszok fognak közlekedni a teljes budapesti hálózaton. Valamennyi jármű légkondicionálóval ellátott, illetve FUTÁR kijelzőivel is fel lesznek szerelve. A buszon utazók biztonságáról 11 fedélzeti kamera gondoskodik.

Az új autóbuszok, a Volvo 7900A hibrid változatai a Budapesten is jól ismert Volvo 7700A utódtípusai, melyek 2012-es bemutatásuk óta nagy sikerrel szerepelnek az európai autóbuszpiacon, főként a skandináv régiókban. A Volvo 7900A típus hagyományos dízelmotoros változataiból 53 darab jelenleg is közlekedik a budapesti agglomerációs vonalakon a BKK megrendelésére, a Volánbusz Zrt. üzemeltetésében. Az új hibridbuszok EURO 6 környezetvédelmi besorolásúak, hibrid meghajtásuk miatt 25-35%-kal kedvezőbb fogyasztási értékekkel rendelkeznek mint például a normál Euro 6 dízel járművek.

A fővárosi közszolgáltatásban 2014 végétől részt vevő autóbuszok üzemeltetésére a Budapesti Közlekedési Központ közbeszerzési eljárást írt ki, amelynek nyertese a T&J Busz Projekt Kft. lett.  Ez azt jelenti, hogy a járműveket és a járművezetőket is a T&J biztosítja, amiért a BKK a havonta megtett kilométerek alapján szolgáltatási díjat fizet. Az erről szóló  közszolgáltatási szerződést 2014. április 8-án írták alá a felek 8 éves időtartamra + 2 éves opcióra.

hibrid_busz.jpg

Miért jó a hibridbusz?

A hibrid autóbusz elektromos és dízelmotor-meghajtású. A jármű 0 és 5-20 kilométer/órás sebesség között kizárólag elektromos meghajtással közlekedik, melynek köszönhetően a végállomásról, megállókból történő indulás zajtalanná és füstmentessé válik. A dízelmotor csak gyorsulás után kapcsol be, hogy segítsen a jármű hajtásában. Megállóba álláskor, illetve várakozáskor a dízelmotor leáll, ekkor minden kiegészítő berendezés a megtermelt, illetve fékezéskor visszatermelt elektromossággal működik tovább. A hibrid technológia a gyártói adatok szerint akár 35 százalékkal kevesebb üzemanyag-felhasználást tesz lehetővé a csak dízelüzemű buszokhoz képest.


Környezetbarát, de drága az üzemeltetése.

A VEKE ( Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) szerint nagyon drága az üzemeltetése. 
A VEKE úgy értesült, hogy az üzemeltetési díj közel van az 1000 Ft-hoz kilométerenként, ami a 700-800 Ft /km áron közlekedő Euro5-Euro6-os kocsikhoz (VT-Arriva, Volánbusz) képest horror ár. Ennek a fényében igen különös üzemanyag-megtakarításról meg hasonlókról írni, ha az adófizetőknek az egész amúgy lényegesen többe kerül. Ha üzemanyag-megtakarítás van, akkor azt várnánk el, hogy az üzemeltetés olcsóbb, tehát az adófizetők is jól járnak. Ehhez képest drága - olvasható a VEKE facebook bejegyzésében


Mai nap (vasárnap) ezekben az időpontokban indul a végállomásokról: 

11:12 Újpalota, Nyírpalota úttól
12:38 Albertfalva vasútállomástól
13:52 Újpalota, Nyírpalota úttól
14:58 Albertfalva vasútállomástól
16:12 Újpalota, Nyírpalota úttól
17:18 Albertfalva vasútállomástól
18:22 Újpalota, Nyírpalota úttól
19:28 Albertfalva vasútállomástól
20:49 Újpalota, Nyírpalota úttól
21:59 Albertfalva vasútállomástól

Forrás: BKK, MTI, VEKE

 

Címkék: hibrid busz BKK

A bejegyzés trackback címe:

https://egyker.blog.hu/api/trackback/id/tr127085021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása